Hendelser som vi prøver å unngå
Flere Norske bedrifter har opplevd å bli offer for cyberkriminelle. Konsekvensene kan være svært omfattende og det vil ikke være noen selvfølge at bedriften kommer seg igjennom en slik hendelse.
Med godt arbeid med IT sikkerhet, så jobber vi blant annet for å opprettholde bedriftens leveranser i dagens trusselbilde, med andre ord at bedriften fungerer som normalt og kan levere sine tjenester.
En god modell å jobbe etter som vist under, sørger for å kartlegge bedriftens verdikjeder og forvente at bedriften blir offer for datakriminalitet på ett eller annet tidspunkt.
- Identifisere: Virksomheter bør identifisere sine eiendeler, risikoer og sårbarheter.
- Beskytte: Virksomheter bør etablere tiltak for å beskytte sine eiendeler mot cybertrusler.
- Oppdage: Virksomheter bør ha mekanismer på plass for å oppdage når et cyberangrep har skjedd.
- Respondere: Virksomheter bør ha en plan for hvordan de skal håndtere et cyberangrep.
- Gjenopprette: Virksomheter bør ha en plan for hvordan de skal komme seg etter et cyberangrep.
Eksempler på cyberangrep fra media, der ett eller flere punkter over manglet eller ikke var utført tilstrekkelig. Angrep skjer også mot underleverandører, der underleverandører ikke har sikret systemene tilstrekkelig.




Diskusjon om dataangrep og ansvar i media:
